پژوهش و دانلود

استاندارد و اصول طراحی رستوران (قسمت دوم)

استودیو طراحی موکسی
Rate this post

همانطور که در بخش اول مبانی طراحی داخلی رستوران به مواردی اشاره کردیم، در اینجا هم به تکمیل تمامی اطاعات لازم جهت طراحی و آشنایی با استانداردهای طراحی رستوران آشنا خواهیم شد. علاوه بر مسائل زیبایی شناسی، آگاهی از استانداردهای فواصل و سیرکولاسیون حرکتی در محیط از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در روند طراحی است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا در کمتر از چند دقیقه با مهم ترین عوامل و استانداردهای طراحی رستوران اشنا شوید.

زمان و حرکت در طراحی داخلی رستوران

در مبحث طراحی داخلی رستوران، ما با یک روند ایستا و ثابت رو به رو نیستیم و همواره کاربر درحال چرخش در محیط و جابه جایی در طول زمان است. طراحی سکانس های حرکتی باید از پیش توسط طراح پیش بینی شوند و کاربر در کوتاه ترین زمان و راحت ترین حالت از نقطه ای به مقصد دیگر در حرکت باشد.
برخی مسیرهای حرکتی کاربر در رستوران عبارتند از:

  • لحظه ورود تا رسیدن به پیشخوان
  • انتظار تا سفارش غذا و پرداخت
  • انتظار برای دریافت سفارش
  • صرف غذا
  • ترک محل

در بسیاری از موارد پس از ورود به سمت میزها حرکت میکنیم و سفارش غذا توسط گارسون ها صورت می پذیرد. از طرفی در برخی فست فودها سفارش از پیشخوان و سپس حرکت به سمت میزها رایج تر است.

توجه به فضای انتظار در رستوران | اصول طراحی رستوران

معمولا در ایران شاهد حضور و صف طولانی افراد در مقابل برخی رستوران ها هستیم. این انتظار به معنای زل زدن به نفراتی که حال صرف غذا هستند و یا ایستادن طولانی مدت و ایجاد خستگی مفرط است.
بهتر است در محیط هایی که مساحت این اجازه را به طراح می دهند، قسمتی برای نشستن و انتظار پیش بینی شود که می تواند داخل یا خارج از رستوران باشد.

طراحی داخلی رستوران خاص با جزئیات

در طراحی رستوران این نکته بسیار حائز اهمیت است که با افزایش جزئیات و نقش و نگارهای خاص بتوانیم زمان و کیفیت حضور مشتری را افزایش دهیم.
نمونه موفق این نکته را در فست فود نمک به طراحی علیرضا امتیاز در شهر شیراز داشته ایم که در سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ رتبه اول طراحی داخلی مجله معماری ایران شد.
در حقیقت این سادگی و پیش پا افتادگی فست فودها باعث بروز مشکلات بسیاری می شود.

فرض کنید فضا عناصری تکراری و خلوت دارد، چه چیزی باعث حضور شما در آن محیط و کشف نکات خاص خواهد شد؟

سیرکالاسیون حرکتی در اصول طراحی رستوران

در طراحی سیرکلاسیون حرکتی توجه به سلسه مرتب فضایی و دسترسی، ترتیب چیدمان و دعوت کنندگی فضا اهمیت بالایی دارد.
بافت
بافت یکی از عوامل مهم در افزایش زیبایی دکوراسیون داخلی رستوران است. ما در طبیعت شاهد حضور متنوعی از انواع بافت ها در کنار هم و تشکیل مناظر گوناگون هستیم.
این همان اهمیت حضور بافت و تنوع فرم در کالاست که در مصالحی چون بتن، چوب و فلز دیده ایم.
اما بافت میتواند فقط ظاهری باشد مانند آنچه در نقاشی ها ترسیم و مشاهده می کنیم.

طراحی سقف خاص | اصول طراحی رستوران

سقف یا لایه پنهان طراحی در واقع عنصری کم اهمیت و پنهان است. اینکه این عنصر را به یک منظره زیبا با تزئینات بصری تبدیل کنیم، به تنهایی روشی نوین و خلاقانه به شمار می آید. سقف بستری برای تامین تجهیزات برودتی، روشنایی و صوت است که نقشی عملکردی در کوتاه یا بلند تر نشان دادن ارتفاع محیط دارد.
وجود سطوح بازتابنده نور و رنگ روشن می تواند به بلند تر شدن سقف کمک کند. بطور کلی سه تیپ طراحی سقف در میان طراحان داخلی رایج است:

  • سقف سنتی

که شامل پوششی برای پنهان کردن تاسیسات، سیم کشی ها و … می باشد که معمولا با ورق های کناف به صورت یکدست اجرا می شود.

  • دیدگاه دوم

این دیدگاه که خواستگاه آن سبک های بروتالیسم و های تک است، تمام تجهیزات سقف بصورت عریان قابل مشاهده است.

  • دیدگاه سوم

وحدت ستون ها و سقف با دیوارهای رستوران است. همانند رستوران نمک که ستون و دیوار شبیه یک کل منسجم بودند.

نمونه موردی طراحی رستوران لوکس و استاندارد

 

رستوران تسوجیتا

لس انجلس _ ایالات متحده
طراح: گروه معماری سییت
معماری سنتی ژاپن همیشه دارای پیوندی عمیق با طبیعت و فرم های منطقی داشته اند و خطوط ارگانیک و چوب به عنوان متریالی همیشه در دسترس برای طراحان و معماران ژاپنی به شمار می آیند.
تاکاشی سانو معمار داخلی این رستوران، فازغ التحصیل معماری از دانشگاه هیروشیما، معتقد است که تمام ایدیولوژی نوین معماری امروزه لاجرم به طبیعت ختم می شوند. وی که کودکی خود را در دل تپه ها و مرغزارهای منطقه ایزومو زاپن گذرانده بود، تصویری از آسمان معبد ایزومو را در پروژه خود بازسازی کرد.
وجود کفپوش تیره و الوارهای چوبی با ارتفاع های گوناگون، خود به تنهایی مهر تاییدی بر خلق محیطی افسونگر بود. نمای پروژه به گونه ای با لایه ی نازکی از شیشه به عنوان فصل مشترک برون و درون، اشاره ای ظریف بر معماری برونگرای ژاپنی دارد.

رستوران موجو آی کوییزین

تایپه _ تایوان
طراح: استودیو طراحی موکسی
با پیشرفت فن آوری روز دنیا و گسترش و تاثیر روزافزون آن در زندگی روزمره انسان ها، حوزه فعالیت و رفتاری آن ها دستخوش تغییرات شده است. رستوران موجو در تایوان نمونه ای از به کارگیری فناوری جهت ساخت سیستم های هوشمند که به محیط واکنش نشان می دهند می باشد که الگوی جدیدی برای رفتار مخاطبانش پیشنهاد می کند.
میزهای دو نفره رستوران به حسگرهای تماسی مجهز شده اند و توسط پروژکتورهایی که بر روی میزها نصب شده اند تصاویر بر روی میز نمایش داده می شوند.
به کمک این حسگرها و تصاویر، مشتریان می توانند به منو رستوران دسترسی داشته باشند، غذای خود را سفارش دهند و صورت حساب را پرداخت کنند.

سوالات متداول

حداقل فاصله میزها در رستوران چقدر است؟

112 سانتی متر مسیر عبور نفر از کنار صندلی ای است که یک نفر در آن نشسته و نفر دیگر می تواند از پشتسر شخص عبور کند. لذا 140 سانتی متر حداقل فضای مورد نیاز جهت چیدمان صندلی ها در محیطهای کوچک می باشد.

حداقل عرض میز برای چیدمان رستوران چقدر است؟

76 سانتی متر عددی است که به عنوان حداقلی برای عرض میزهای دو نفره با طول 100 الی 120 سانتی متری در نظر گرفته می شود.

کدام رستوران ها در بدو ورود مخاطب را جذب می کنند؟

اگر به فرم، بافت، رنگ و خلاقیت توجه کافی شود، محال است که مخاطب با صرف یک وعده غذایی خوب بتواند از آن رستوران دل بکند. پس با دانستن نکات اساسی طراحی داخلی رستوران یک محیط منحصر بفرد را خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *